Úzkost

Krátce o úzkosti

Úzkost je nepříjemný pocit strachu, či hrozícího nebezpečí a odráží myšlenky a tělesné reakce, které člověk zažívá v situacích a událostech, které nemohou být kontrolovány, či úspěšně zvládnuty. Když lidé úzkost zažívají, jejich myšlenky aktivně posuzují situaci, často automaticky a mimo vědomou pozornost, a vytváří niterné předpovědi jak dobře se situacemi vyrovnají na základě minulých zkušeností.

I když je určitá míra úzkosti normální odpovědí na stresovou situaci, problém nastává, když je úzkost příliš vysoká a člověk může  a nemusí najít vhodný způsob zvládání stresující či hrozivé situace. Může se stát, že člověk „zamrzne, zatuhne“ , chce se situaci vyhnout, má obavy, zda-li neudělá něco nevhodného, strach z toho „co se stane“, aniž je jasné, co by se vlastně mohlo stát. Reakce mohou mít spoustu forem.

Obecně úzkost u lidí vyvolává následující reakce:

  • Intenzivní fyzickou reakci jako reakci na podráždění nervového systému.
  • Myšlenkové reakce, které se vztahují k situaci samotné a ke schopnostem vyrovnat se s ní. Co je typické je fakt, že myšlenkové reakce jsou často negativní.
  • Reakci na úrovni chování, což může zahrnovat vyhýbání se, netypické osobní chování jako agresivitu,  nepokoj či neracionální chování jako např. opakované ověřování apod.
  • Emoční, čili pocitová reakce odráží vysokou hladinu stresu, kterou osoba zažívá.

Jaké jsou hlavní projevy úzkosti?

Zkušenosti s úzkostí se budou lišit člověk od člověka.  Hlavními charakteristikami úzkosti je neustálá starost, nebo myšlenky, které jsou stresující a které zasahují do běžného života. Ve vztahu ke starostem a negativním myšlenkám, projevy úzkosti  mohou být následující:

  • Zmatek
  • Pocení
  • Závratě
  • Silný tlukot srdce
  • Potíže s dechem
  • Žaludeční nevolnost, plnost
  • Neklid
  • Vyhýbavé chování
  • Podrážděnost
  • Jiné fyzické projevy

Psychologická léčba, konkrétně určité formy terapií, se potvrdily jako velmi efektivní formy léčby úzkostí. Dalším způsobem je léčba psychiatrická zahrnující medikaci a léky. Konečně třetím způsobem jsou životní změny jako například více cvičení, snížení kofeinu a změny ve stravování.

Napište nám
KONTAKT

Mgr. Kamil Vondrouš

centrum Setkání - Opatství Emauzy

Vyšehradská 49/320

128 00 Praha 2

 

Telefon: +420 605 701 861
E-mail: kamil.vondrous@gmail.com